Technical support: Het akoestisch dempen van de autodeuren. - ACR Reijnders Helmond

Technical support: Het akoestisch dempen van de autodeuren.

CAR AUDIO UPGRADE, NIEUWS, TECHNICAL SUPPORT
17 May 2024

Het akoestisch dempen van de autodeuren.


Waarom je auto akoestisch dempen?

Een auto is niet de meest ideale ruimte om naar een flinke muziekinstallatie te luisteren. Afgezien van dat je autostoel niet in het midden van het geluid zit en ook de speakers niet op beste plek gelokaliseerd zitten betreft plaatsing en afstraalgedrag, spelen er nog een aantal factoren mee.

Het rolgeluid van de banden, motorgeluid en windgeruis, kraken en trillingen van deurpanelen, hebben ook negatieve invloed op de geluidskwaliteit van het car audiosysteem. Hoe stiller de auto, hoe beter je details kan horen en klanken kan onderscheiden. Deze gaan dan niet verloren in het omgevingsgeluid.


Welke dempingsmaterialen zijn er?

En in welke volgorde wordt er gedempt?

1. Ontdreunen:

Trillingen, veroorzaakt door rijgeluiden of luidsprekers in de auto, bewegen zich voort door het plaatmateriaal van de auto. Het plaatwerk in je auto heeft zijn eigen resonantiefrequenties, oftewel frequenties waarop het makkelijk in trilling gebracht kan worden. Door de deur en het plaatmateriaal te ontdreunen met dempingsmateriaal, absorbeert het deze vervelende hoorbare resonanties.

Dit dempingsmateriaal is zelfklevend en makkelijk te verwerken, zelfs zonder heat gun. Je kan het zelf snijden of knippen in de gewenste afmeting of vorm. Door deze demping te gaan toepassen in de binnenzijde van de deur, achter de speaker, zorg je ervoor dat het plaatmateriaal waar de lak op zit gedempt wordt. Dit hoor je dus ook als je tegen de deur aan klopt, je een dof geluid hoort. Door deze demping te gaan toepassen in de binnenzijde van de deur, waarop de speaker gemonteerd zit, creëer je in feite een klankkast, waardoor je een vollere basweergave krijgt. Je plakt dan alle gaten en kieren dicht.

Hoe dikker de demping of het gebruik van meerdere matten op elkaar zorgt voor verzwaring van het metaal of het te dempen materiaal, waardoor het betere dempende eigenschappen heeft.


Dit is te gebruiken voor:

  • Portieren (plaatstaal, frame & deurpaneel)
  • Bodem, kofferbak en het dak
  • Wielkasten
  • Achterklep
  • Kunststof en hardboard panelen in de auto.

2. Isoleren:

Een geluids- en warmte-isolerend materiaal gemaakt van speciale schuimtechnologie met gesloten structuur.

Isolatie kan het beste worden gebruikt in combinatie met ontdreuning, als een 2-laags compound oplossing om bijgeluiden te verminderen en meer trillingen te absorberen. Deze matten vormen een geluidsbarrière (noise barrier). Dit wordt over de laag ontdreuning geplakt in de deur en blokkeert rijgeluiden die door de ontdreuning niet voldoende worden aangepakt.

Zo is de auto nóg stiller en doordat het thermo-geïsoleerd werkt, hou je de temperatuur buiten en de aangenaam ingestelde temperatuur van je climate control binnen.

Dit isolatiemateriaal is zelfklevend en makkelijk te verwerken. Het is waterafstotend en hittebestendig.


Dit is te gebruiken voor:

  • Portieren (plaatstaal, frame & deurpaneel)
  • Bodem, kofferbak en het dak.
  • Achterklep.
  • Kunststof en hardboard panelen in de auto.
  • Wielkasten.
  • Motorkap.
  • Firewall/schutbord.

Materialen combineren:

Sommige merken zoals Focal en Emphaser combineren het Ontdreunen en het Isoleren in 1 product. Dus je hoeft maar 1 laag demping aan te brengen waardoor dit tijdbesparend werkt en vaak goedkoper is.

3. Absorberen

Door het afspelen van muziek, komt de speaker in beweging en ontstaan er geluidsgolven. De ongewenste geluidsgolven gaan we absorberen met dit materiaal.

Vaak blijven die ongewenste frequenties hangen tussen de deur en het plastic deurpaneel. Door hiertussen dit (noppen)schuim te plaatsen, voorkom je deze galm. Dit plak je dus aan de binnenzijde van het plastic deurpaneel.

De absorberende foam matten zijn makkelijk te vormen en past het zich aan, aan de ruimte die het krijgt. Ze zijn makkelijk in te drukken en zetten ook weer uit. Zo vult het de ruimte tussen plastic interieurdelen en voorkomt op die manier het rammelen van loszittende delen.


Dit is te gebruiken voor:

  • Deurpanelen.
  • Wielkasten.
  • Schutbord.
  • Holle ruimtes
  • Subwoofer kisten.
  • Speaker behuizingen.

Complete demping en doorkits:

Er zijn ook complete sets waarbij er eigenlijk al alles in zit betreft bovenstaande dempingsmaterialen.

Dit kan zijn een complete doorkit voor het dempen van 2 deuren of een demping set waarbij je zelf de benodigde oppervlakte kan bepalen en bij elkaar kan optellen voor het gewenste resultaat.


Extra aandacht aan de speakers:

Als een luidspreker in beweging wordt gezet door het afspelen van je favoriete muziek, dan komt er niet alleen uit de zichtbare voorkant van de luidsprekers geluid maar ook aan de achterkant.

Deze zogenaamde terugslaande golven beïnvloeden je muziek weer negatief. Deze geluidsgolven weerkaatsen aan de achterkant van de luidsprekers in de deur en reflecteren weer terug de luidspreker in.
Hierdoor heb je mindere geluidskwaliteit omdat het geluid hierdoor wordt verstoord. Hiervoor heb je speciale foam ringen / wave rings die je direct achter de luidsprekers kan plakken.

Zo kun je de speakers ook beschermen tegen vocht van bovenaf met speciale moisture guards. Een siliconen ring, als zijne afdichting om de speakers.

Er zijn ook speciale foamringen die de ruimte tussen de speaker en het deurpaneel afdicht, zodat de muziek ook rechtstreeks de cabine in wordt gestuwd. Zo heb je een directer geluid de auto in, zonder dat je kans hebt dat het verloren gaat tussen het deurpaneel.

Uiteindelijk is het dempen van de autodeuren, de goedkoopste geluidsverbetering die je kan maken in je car-stereo installatie.

De voordelen van dempen:

  • Je auto is veel stiller.
  • Geluidsverbetering van de speakers.
  • Meer bas uit de speakers.
  • Minder vervorming.
  • Minder irritante trillingen.
  • Meer muziek IN de auto.
  • Je audio-installatie gaat harder.
  • Je hoort meer muziek.